Det var en gång en tyst öl-kille med allt för abstrakt samhällstro...


Igår på den trötta nyårsdagen, for jag in till stan här i västervik för att träffa Elin och Sara och för spela biljard och umgås. Det var himla mysigt, vi pratade om livet, skrattade åt bollarna vi sköt utanför biljardbordet och vi hoppade runt en aning. Det var fruktansvärt lite folk som hade orkat ge sig ut så efter ett tag började vi prata med det andra och enda gänget som var där. Jag upptäckte att där var en gammal högstadiekompis och hans kompisar, en blandad kompott av människor. Rätt som det är när jag och den gamla högstadiekompisen pratar om Stockholm och så vidare, utbrister en ganska tyst kille som mest suttit och betraktat och druckit öl, "äh, hon e feminist."
.........
Detta gör mig upprörd. Jag avbryter konversationen med min gamla högstadiekompis för några sekunder och mitt svar på den tysta öl-killens utrop är självklart att "ja Det e jag, o jag e kommunist också". Jag återgår sedan till min konversation, fortfarande förvånad och känner att idén om att förklara vad feminism innebär för den tysta öl-killen är ganska onödig då han inte kommer lyssna eller bara kommer säga något som upprör ännu mera. Hold your horses mig själv tänker jag, bra eller dåligt är alltid relativt men i det här fallet, ingen idé att lägga energi på något som endast kommer kastas ut i tomma intet.
Det upprör mig att han säger det, men det som upprör mig mest är hur han säger det. Den tysta öl-killen med hans oförutsägbara och oförståeliga utrop får "feminist" att låta som något väldigt negativt, vilket i hans fall och hans tro om vad det verkligen innebär troligtvis är extremt fel. Men det är klart, bor man kvar i sin lilla lilla födelsestad, man är äldre och arbetslös, bryr sig om varken sig själv eller omvärlden och mest köper öl för de pengar som blir över, kan utvecklingen endast vandra åt fel håll. Det kanske inte alls har något att göra med vad han utopade, men kan ha en bidragande orsak.
Vad vill en människa som utbrister något sådant utan anledning? Var det för att jag frågade vad han jobbade med och han inte hade något svar? Upprörde det honom att jag som nyligen gått ut skolan "redan" hade förflyttat mig till Stockholm och har ett jobb som jag trivs med? Upprörde det honom på så sätt att han på något kände sig hotad? Pressad? Kände han sig uppmärksamhetsfattig och drog till med något för att vara "rolig"? För att verka klok? Brukar han säga sådant till människor? Vad baserar han denna information på, när han säger det i ett så negativt sammanhang? 
Det var så himla mycket som undrades i min hjärna efter denna luftning av "åsikt", och gör fortfarande.
När jag senare kommit hem och låg i min säng kunde jag inte sluta att fundera över denna, verkligen lilla händelse, men som satte sig fast som en sugpropp.
Jag kunde inte sova. Är det något fel på att tycka att mänskligheten skall få leva lika? Att alla människor, utan anledning av kön, ska behandlas likadant?
Varför är ordet feminist med dess innebörd, något dåligt? För jag tror knappast att den tysta öl-killen sa "äh, hon e feminist" för att han kände en kärleksfull längtan att få ge en komplimang han suttit och sugit på som en god liten marianne-karamell.

Men jag blev inte bara arg, ser jag det utifrån min kunskap och mina erfarenheter så blev jag stolt! Jag tycker det är synd att han inte har mera kunskap innan han uttrycker vad han tror är kunskap medan det endast är egen komponering av abstrakta tankegångar. När jag var arbetslös ville jag lära mig saker. Kan inte du också göra det du tyste öl-kille? Så att perspektivet på samhällsvetenskapen blir realistisk och du kan, innan du utropar något du tror är sanning, har en sanningsenlig grund att stå på och en bra anledning att utropa någonting!

Keep on going alla människor som består av armar och ben och hjärta och hjärna och skelett och tankar och ord och åsikter. Du skall inte särbehandlas för att du har ett annat kön som den som den du blir särbehandlad och jämförd med!

.


Kommentarer
Postat av: Malin, Stolt feminist!

Gilla! Inte öl-killen, utan dina ord!

2011-01-03 @ 22:47:44
Postat av: Malin, Stolt feminist!

Gilla! Inte öl-killen, utan dina ord!

2011-01-03 @ 22:48:22

Lätta ditt hjärta:

namn:
Kom ihåg mig?

e-postadress: (publiceras ej)

din blogg:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0